Vannak olyan helyzetek, amikor elég macerás elkészíteni az elképzelt képet. Ilyen lehet például a sérült tárgyak, műtárgyak fotózása. Az alábbi képpáros egy törött szarvasagancs fotózásához kapcsolódik.
Az agancsmásolat egyik ága levált a koponyáról, stabilan nem lehetett visszailleszteni, viszont olyan képekre volt szükség, melyeken nem látszik a sérülés. Ezért állványok segítségével fixáltuk abban a pozícióban, ahogy újkorában állt. Viszont az állványokat, a kötözőanyagokat el kellett tünteni maszkolás- és retustechnikákkal. Ennek eredménye látható a következő képpároson.
A képek közepén látható karikát megfogva, oldalirányba mozgatva, meg lehet tekinteni a nyers és a kész állapotát a munkáknak.

Ezen a kitüntetésen nem kívánatos lerakódások, szennyeződések jöttek létre, melyeket az elkészült nyers fotóról retusáltam le a felfüggesztéshez használt damilokkal együtt.

A lenti képpáros olyan helyzethez kapcsolódik, amikor nem lehet megoldani a műtárgy háttérre helyezését. Ez előfordulhat a hely szűkössége, a tárgy súlya, anyaga miatt. Ennek a török sírkőnek a fotózásánál ezek mind fennálltak. Ilyen esetben csak utólagos maszkolással, árnyékképzéssel lehet elérni a kívánt látványt.

